Exemple de bune practici !
EDUCAŢIA PENTRU SĂNĂTATE şi PARTENERIATUL cu FUNDAŢIA TINERI PENTRU TINERI (TpT)
realizat prin prof. Alexandra Hrincescu şi prof. Camelia Axinte
– voluntari TpT;
– formatori naţionali TpT;
– formatori naţionali ai Ministerului Educaţiei
în programul naţional „Educaţie pentru sănătate în şcoala românescă”.
Vă povestim câte ceva despre SĂNĂTATE şi ACTIVITATEA noastră!
Sănătatea….Ce este sănătatea? Unii ar spune „O stare de bine”. Alţii „Atunci când nu eşti
bolnav”. Câţiva ar considera că este o „Valoare primordială”, poate chiar o garanţie a libertăţii
noastre.
OMS (Organizaţia Mondială a Sănătăţii) a propus următoarea definiţie: „Sănătatea este o
stare pe deplin favorabilă atât fizic, mintal cât şi social, şi nu doar absenţa bolilor sau a
infirmităţilor, capacitatea de a duce o viaţă productivă.”
Sănătatea are câteva dimensiuni – emoţională, fizică, socială, intelectuală, ecologică şi
spirituală, fiecare dintre acestea contribuind la bunăstarea unei persoane. Această realitate, alături
de dreptul la educaţie şi dreptul la sănătate, două dintre drepturile fundamentale ale omului, au stat
la baza motivaţiei de a implementa şi desfăşura, în judeţul Botoşani şi în liceul nostru, proiecte
tematice specifice.
Familia, şcoala, comunitatea reprezintă locul în care copilul creşte, se dezvoltă, se iniţiază şi
se educă pentru a se forma ca om şi a se integra în societate. Fiecare copil visează şi îşi construieşte
drumul către maturitate. De multe ori, din nefericire, acest drum este întrerupt de comportamente de
risc asumate, fără a conştientiza consecinţele. Şi aici intervine şcoala. Prin autoritatea sa morală,
şcoala i-a învăţat şi îi va învăţa pe copii cum să se poarte în natură şi în societate, cum să se
raporteze la ceilalţi semeni, cum să trăiască frumos, demn şi sănătos.
Astfel, educaţia pentru sănătate devine eficace în măsura în care ea este privită ca unul
dintre obiectivele principale ale acţiunii educaţionale, aflându-se în raporturi de interdependenţă cu
celelalte obiective ale educaţiei. Pentru a avea succes, activităţile de educaţie pentru sănătate
presupun nu doar o temeinică informare ci şi utilizarea unor metode variate de activităţi de învăţare,
adecvate atingerii obiectivelor proprii: formarea unui stil de viaţă sănătos în rândul elevilor,
dezvoltarea unor comportamente responsabile, evitarea situaţiilor de risc, dezvoltarea capacităţii de
luare a deciziilor corecte în ceea ce priveşte propria persoană şi pe cei din jur, şi, nu în ultimul rând,
adaptarea la o societate din ce în ce mai dinamică.
Activitatea de educaţie pentru sănătate reprezintă un ansamblu complex de acţiuni
educative, integrate într-un sistem şi organizate raţional, orientate spre atingerea unui scop profund
uman.
Pentru realizarea acestei componente educaţionale, la nivelul liceului „Dimitrie Negreanu”,
un loc important l-a ocupat şi continuă să îl ocupe parteneriatul cu Fundaţia „Tineri pentru Tineri”
(TpT), organizaţie naţională, independentă, bazată pe voluntariat, cu sucursale în 17 judeţe, creată
în anul 1991 cu scopul de a se implica în problematica socială a tinerilor din România, ale cărei
priorităţi sunt tinerii, responsabilitatea individuală şi performanţa.
Acest parteneriat a fost realizat şi menţinut prin prof. Alexandra Hrincescu şi prof. Camelia
Axinte care şi-au desfăşurat activitatea asumându-şi calitatea de voluntari TpT; formatori naţionali
TpT; formatori naţionali ai Ministerului Educaţiei în Programul Naţional „Educaţie pentru sănătate
în şcoala românescă”.
Plecând de la poziţia profesorului de la catedră, de la experienţa dobândită în calitate de
formatori, considerăm că reuşita realizării obiectivelor propuse în Educaţia pentru sănătate depinde
în foarte mare măsură de factorul uman.
Una dintre cele mai mari provocări este schimbarea mentalităţii celor care acceptă cu greu
ideea că şcoala şi-a lărgit sfera de activitate către educaţia nonformală şi are obligaţia de a pregăti
elevii pentru a deveni cetăţeni responsabili, activi, să ofere elevilor oportunităţi pentru dobândirea
cunoştinţelor dar şi a capacităţilor necesare în devenirea lor…. adulţi care să preţuiască sănătatea lor
şi pe a celorlalţi, să nu îşi asume comportamente de risc.
De aceea, pentru a asigura succesul educaţiei pentru sănătate, un pas important l-a
reprezentat activitatea de formare atât a cadrelor didactice cât şi a elevilor care au dorit să îşi asume
roluri de formatori şi facilitatori ai dezvoltării armonioase a copilului, adolescentului, a stării lui de
bine, a dezvoltării la acesta a unui stil de viaţă sănătos şi responsabil.
Am utilizat metoda învăţării experienţiale, cunoscută şi sub denumirea de „învăţare în
laborator”. Am analizat experienţa anterioară a participanţilor, am extras concluzii, le-am aplicat
într-o nouă experienţă şi am asistat grupul în parcurgerea acesteia urmărind cu atenţie reacţiile,
intervenţiile, sentimentele, gândurile şi atitudinile participanţilor.
Modul în care cursanţii interpretează experienţele supuse analizei, oferă formatorilor
posibilitatea de a-şi alege întrebările pentru procesarea finală. De abilitatea şi pregătirea lor depinde
ca scopul care a generat experienţa să coincidă cu concluziile participanţilor. Aceştia din urmă,
integrează concluziile în viaţa lor de zi cu zi şi elaborează planuri pentru un comportament mai
eficient.
Lucrul cu grupul este relevant în educaţie şi primordial în cea pentru sănătate. Am facilitat
învăţarea, pentru că noi, ca şi formatori, ne-am centrat eforturile pe: favorizarea comunicării;
exersarea comportamentelor şi abilităţilor; gestionarea situaţiilor de criză; responsabilizarea şi
motivarea participanţilor; optimizarea percepţiei; utilizarea feedback-ului descriptiv, care
maximizează învăţarea şi reduce reacţia defensivă.
Utilizarea mijloacelor, metodelor şi tehnicilor moderne activizează grupul, încurajează
participanţii să comunice, să exploreze situaţia, să emită ipoteze şi să identifice modalităţi de
dezvoltare a comportamentelor responsabile şi sănătoase. Am folosit cu succes numeroase metode
şi tehnici de lucru, dintre care amintim: braistorming; studiu de caz; discuţia facilitată; simularea;
demonstraţia; alegerea forţată; activităţi de energizare şi de cunoaştere; jocul de rol; chestionare;
arborele decizional, etc.
Şi, pentru că o imagine valorează cât …multe cuvinte … vom prezenta activitatea
noastră şi parteneriatul cu Fundaţia „Tineri pentru Tineri”, începând cu anul 2000, prin
imaginile şi informaţiile de mai jos:
1.Activităţi desfăşurate în colaborare cu Direcţia de Sănătate Publică Botoşani şi ONG-uri
locale, pentru a celebra evenimente importante (de exemplu, anual, Ziua Internaţională de
luptă împotriva SIDA şi susţinere a infectaţilor cu HIV / bolnavilor de SIDA / familiilor
acestora).
Marşul Tăcerii
Marşul Tăcerii
Marşul Tăcerii
Marşul Tăcerii
2. Participarea, în calitate de reprezentanţi TpT la acţiuni locale organizate de Crucea Roşie
şi ONG-uri. De exemplu, susţinerea persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA.
3. Acţiuni de distribuire de materiale pentru promovarea sănătăţii.
Distribuire de pliante
Promovarea sănătăţii în strada
Promovarea sănătăţii în strada
4. Activităţi şi cursuri de formare, susţinute în şcoli / licee din judeţul Botoşani şi din ţară, cu
elevi.
Cursuri de instruire elevi
Cursuri de instruire elevi
Promovarea sănătăţii
5. Activităţi şi cursuri de formare, susţinute în şcoli / licee din judeţul Botoşani şi din ţară, cu
cadre didactice.
Discuţia facilitată
Exerciţii de energizare
Jocul de rol
6. Coordonarea elevilor în diverse activităţi ŞI realizarea de panouri tematice
7. Participarea, în calitate de voluntari, la CAMPANIILE de VARĂ de pe litoral.
8. Instruirea, coordonarea şi monitorizarea elevilor voluntari la întâlnirile săptămânale de
organizare a activităţilor TpT şi pentru susţinerea de acţiuni de instruire cu elevii de liceu
9. Desfăşurarea de campanii tematice pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos şi
implicarea elevilor în realizarea de mesaje motivaţionale
10. Participarea la Concursul Naţional de proiecte antidrog ÎMPREUNĂ, organizat anual de
Direcţia Generală a Învăţământului Preuniversitar din Ministerul Educaţiei, prin Palatul
Naţional al Copiilor, în colaborare cu Agenţia Naţională Antidrog. Obţinerea locului I pe
judeţ la 7 etape şi calificarea la faza naţională.
11. Participarea la etapa naţională a Concursului „Împreună” şi la tabăra de formare în care
echipaje din toate judeţele participă la ateliere de lucru cu tematică variată – dans, teatru,
creativitate, lucru în echipă, alpinism, sport, antidrog – îmbinate armonios într-un tot unitar
ca o alternativă la consumul de droguri.
12. Utilizarea experienţelor acumulate şi desfăşurarea, la nivelul şcolii, de ateliere de lucru cu
elevii voluntari.
13. Susţinerea şi recompensarea elevilor voluntari, implicaţi în acţiuni de promovare a
sănătăţii
Premierea voluntarilor
Premierea voluntarilor
15. Participarea la conferinţe naţionale şi transfrontaliere cu tematică de promovare a
sănătăţii. Lipsa de atenţia în setarea datei …. face să fi fost, deja, în 2025….
Exemplele ar putea continua. Acestea sunt doar câteva aspecte care reprezintă oameni
şi … fapte pe care le-am putea caracteriza prin câteva cuvinte cheie: educaţie, viitor, echipă,
implicare, voluntariat, disponibilitate, valoare, comunicare.
Cu speranţă în realizarea obiectivelor programelor
care promovează stilul de viaţă sanogen………
Vă dorim … trăiţi frumos, responsabil şi sănătos!
Prof. Alexandra Hrincescu
Prof. Camelia Axinte