1. DISPOZIŢII GENERALE
În cadrul proceselor de prestare a serviciilor educaţionale, Liceul “Dimitrie Negreanu”
Botoşani promovează următoarele principii de bază ale managementului calităţii, în acord cu
tendinţele actuale la nivel european:
 Focalizarea către beneficiarii direcţi şi indirecţi prin identificarea cerinţele prezente şi
viitoare ale beneficiarilor interesaţi de serviciile pe care le oferă, asigurând satisfacerea lor
integrală;
 Stabilirea unei viziuni clare privind viitorul unităţii având la bază: înţelegerea
schimbărilor intervenite în mediul extern şi răspuns la aceste schimbări; asigurarea unui
climat de încredere între personalul unităţii; atitudinea proactivă şi exemplu personal;
încurajarea şi recunoaşterea contribuţiei fiecărei persoane; promovarea unei comunicări
deschise şi oneste;
 Implicarea personalului, care presupune punerea în valoare a competentelor, cunoştinţelor
şi experienţei în relaţia cu beneficiarii direcţi şi indirecţi;
 Împărtăşirea cunoştinţelor şi a experienţei în cadrul colectivelor fiecărei entităţi
funcţionale; asumarea răspunderii pentru rezolvarea problemelor; implicare activă în
identificarea oportunităţilor de îmbunătăţire; dezvoltarea unui spirit creativ în definirea
viitoarelor obiective ale unităţii;
 Abordarea procesuală a tuturor activităţilor, prin: identificarea şi evaluarea datelor de
intrare şi de ieşire ale tuturor activităţilor; identificarea interfeţelor activităţilor cu
entităţile funcţionale; evaluarea riscurilor posibile, a consecinţelor şi impactului
activităţilor asupra clienţilor şi celorlalte părţi interesate cu privire la activităţile
respective; stabilirea clară a responsabilităţilor şi autorităţii privind managementul
proceselor;
 Abordarea sistemică la nivelul conducerii, prin: integrarea proceselor care intervin în
relaţia cu beneficiarii şi cu celelalte părţi interesate, cu cele corespunzătoare activităţilor
din interiorul unităţii (începând cu definirea cerinţelor referitoare la conducere,
identificarea şi asigurarea resurselor necesare, desfăşurarea proceselor, până la evaluarea
şi analiza rezultatelor). Evaluarea şi analiza rezultatelor este efectuată de către conducerea
unităţii în scopul identificării posibilităţilor de îmbunătăţire a calităţii serviciilor
educaţionale oferite;
 Îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor educaţionale, prin: evaluarea periodică a
criteriilor de evaluare stabilite, pentru a identifica zonele în care trebuie făcute
îmbunătăţiri; promovarea activităţilor bazate pe prevenire; recunoaşterea contribuţiei
fiecărui membru al Liceului “Dimitrie Negreanu” la îmbunătăţirea continuă a proceselor;
 Argumentarea cu date a deciziilor conducerii, prin: asigurarea unui sistem performant de
colectare a datelor şi informaţiilor considerate relevante pentru obiectivele stabilite; luarea
măsurilor necesare pentru ca datele şi informaţiile să fie suficient de clare, disponibile şi
accesibile; analiza datelor şi informaţiilor utilizând metode corespunzătoare.
2. METODOLOGIA ASIGURĂRII CALITĂŢII
Sistemul de asigurare a calităţii serviciilor educaţionale adoptat de către Liceul “Dimitrie
Negreanu” are ca scop:
 Asigurarea unei mai bune corelări a serviciilor educaţionale oferite de către unitatea
şcolară cu cerinţele beneficiarii direcţi şi indirecţi;
 Îmbunătăţirea permanentă a calităţii serviciilor educaţionale oferite;
 Dezvoltarea unei culturi a calităţii în cadrul Liceului “Dimitrie Negreanu” şi asigurarea
unei protecţii reale a intereselor beneficiarilor direcţi şi indirecţi interesaţi de serviciile
oferite de către unitate;
 Implementarea unui sistem de evaluare internă a calităţii proceselor didactice şi de
evaluare externă, în vederea certificării conformităţii acestor procese cu standardele
naţionale;
 Asigurarea transparenţei necesare în ceea ce priveşte modul de utilizare de către Liceul
“Dimitrie Negreanu” a resurselor financiare alocate de la buget şi a celor proprii, pentru
realizarea obiectivelor sale privind serviciile educaţionale;
 Sistemul de asigurare a calităţii serviciilor educaţionale trebuie să fie centrat pe rezultatele
învăţării, rezultate exprimate în termeni de cunoştinţe, competenţe profesionale, valori şi
atitudini, care se obţin prin parcurgerea unui nivel de învăţământ, respectiv a unui
program de studiu.
În cadrul Liceului „Dimitrie Negreanu” calitatea serviciilor educaţionale este asigurată prin:
 Planificarea activităţilor de prestare a serviciilor educaţionale;
 Monitorizarea proceselor didactice;
 Evaluarea internă a rezultatelor proceselor didactice;
 Evaluarea externă a rezultatelor proceselor didactice;
 Îmbunătăţirea continuă a serviciilor educaţionale.
Sistemul de asigurare a calităţii se referă la următoarele domenii:
I. Capacitatea instituţională;
II. Eficacitatea educaţională;
III. Sistemul de management al calităţii.
Conducerea Liceului „Dimitrie Negreanu” asigură capacitatea instituţională (structuri
instituţionale, administrative şi manageriale şi baza materială), din punct de vedere cantitativ şi
calitativ, la nivelul exigenţelor viziunii şi misiunii sale.
În cadrul Liceului „Dimitrie Negreanu”, eficacitatea educaţională, referitoare la
capacitatea de a obţine rezultatele aşteptate ale proceselor didactice, prin utilizarea
corespunzătoare a resurselor, se evaluează pe baza următoarelor elemente:
 conţinutul programelor de studii;
 rezultatele învăţării;
 activitatea metodică;
 activitatea financiară şi activitatea tehnico-administrativă.
Conţinutul programelor de studii este stabilit prin “Planul de învăţământ” elaborat, luând
în considerare exigenţele impuse de standardele europene şi cerinţele beneficiarilor direcţi şi
indirecţi interesaţi de serviciile educaţionale oferite de Liceul „Dimitrie Negreanu”
Evaluarea cunoştinţelor şi a competenţelor dobândite de către elevi se realizează potrivit
procedurilor proprii cu respectarea reglementarilor legale în vigoare, astfel: “ROFUIP”, “R.O.I.”,
alte acte normative.
Activităţile financiară şi tehnico-administrativă se desfăşoară potrivit procedurilor interne
specifice elaborate cu respectarea reglementărilor în vigoare, proceduri aprobate de către
Consiliul de Administraţie al Liceului „Dimitrie Negreanu”.
3. SISTEMUL DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII LA LICEUL „DIMITRIE
NEGREANU”.
Sistemul de management al calităţii implementat în cadrul Liceului „Dimitrie Negreanu”
implică definirea şi aplicarea unor proceduri interne specifice privind elaborarea, monitorizarea şi
revizuirea periodică a proceselor didactice, în scopul îmbunătăţirii continue a rezultatelor în acord
cu evoluţia cerinţelor beneficiarilor direcţi şi indirecţi şi cu modificările intervenite în
reglementările aplicabile.
Conducerea Liceului „Dimitrie Negreanu” are responsabilitatea actualizării şi implementării
politicii şi obiectivelor referitoare la calitate, a menţinerii conformităţii sistemului de
management al calităţii cu standardele de referinţă.
Evaluarea, monitorizarea şi îmbunătăţirea rezultatelor proceselor didactice în cadrul Liceului
„Dimitrie Negreanu” se realizează, potrivit documentaţiei sistemului de management al calităţii
adoptate, astfel:
 evaluarea satisfacţiei beneficiarilor interesaţi de serviciile educaţionale oferite de Liceul
„Dimitrie Negreanu”;
 auditul intern al sistemului de management al calităţii;
 monitorizarea şi evaluarea proceselor didactice;
 ţinerea sub control a neconformităţilor;
 acţiuni corective şi preventive;
 acţiuni vizând îmbunătăţirea continuă a rezultatelor.
4. PROIECTAREA ŞI PLANIFICAREA ACTIVITĂŢILOR DE EVALUARE A
CALITĂŢII
a) Asigurarea condiţiilor de dezvoltare personală şi profesională ale elevilor, promovarea
educaţiei incluzive şi asigurarea şanselor egale.
Pentru aceasta se impun o serie de acţiuni privind:
 Identificarea elevilor cu nevoi speciale;
 Aplicarea chestionarelor prin care se vor stabili, pentru toţi elevii şcolii, stilurile
individuale de învăţare;
 Elaborarea şi implementarea strategiilor de învăţare pentru a răspunde stilurilor
individuale de învăţare, nevoilor, abilităţilor şi gradului de motivare a fiecărui elev;
 Programe speciale de recuperare pentru elevii cu nivel scăzut al pregătirii iniţiale;
 Programe speciale de pregătire a elevilor în vederea participării la concursuri şi olimpiade
şcolare;
 Aplicarea chestionarelor de audit pentru promovarea educaţiei incluzive si elaborarea
unui plan de masuri pentru promovarea principiilor incluziunii;
 Asigurarea resurselor si logisticii prin: dotarea atelierelor şcoala; modernizarea
laboratoarelor şi a bazei sportive.
b) Dezvoltarea unei culturi si a unei mentalităţi a calităţii la nivelul întregului personal al
scolii. Pentru aceasta sunt necesare:
 Diseminarea informaţiilor privind cadrul asigurării calităţii în educaţie;
 Proiectarea riguroasa a tuturor activităţilor la nivelul fiecărei structuri funcţionale din
şcoala;
 Realizarea planului operaţional privind asigurarea calităţii educaţiei;
 Evaluarea iniţiala (nevoile elevilor, sprijinul necesar, stiluri de învăţare, cunoştinţe,
experienţa si abilitaţi anterioare, cerinţe de evaluare);
 Realizarea programelor de recuperare si consolidarea cunoştinţelor si deprinderilor
acţionale, în scopul creşterii performantelor şi evitării eşecului şcolar;
 Aplicarea de chestionare cadrelor didactice, pentru identificarea nevoilor de dezvoltare
profesională;
 Cursuri de formare pentru întreg personalul didactic privind aplicarea curriculumului, a
metodelor de învăţare centrata pe elev si a metodelor alternative de evaluare;
 Implementarea metodelor active de învăţare si a metodelor alternative de evaluare în
contextual unui învățământ mixt – fizic și online;
 Adaptarea stilului de predare si a strategiilor la particularităţile si nevoile de învăţare si de
comunicare specifice grupurilor de elevi sau/si colectivului cu care se lucrează;
 Diversificarea si modernizarea strategiilor de predare-învăţare, în scopul :
 stimulării interesului elevilor pentru studiu și pentru disciplina;
 încurajării si aprecierii elevilor pentru participarea directă și activă la desfăşurarea
activităților didactice;
 valorificării cunoştinţelor de cultură generală ale elevilor în predarea noţiunilor
specifice;
 dezvoltării capacitaţii de autoevaluare și interevaluare a performanțelor și a
atitudinii față de profesor și colegi, stimulării și valorificării spiritului
competiţional și potenţialului creativ al elevilor ;
 Desfăşurarea lecţiilor în sistem AEL/pe platform liceului;
 Perfecţionarea personalului administrativ (secretariat, contabilitate, administraţie) în
vederea folosirii tehnicii de calcul si a softului specializat;
c) Asigurarea condiţiilor de informare, orientare si consiliere privind cariera. Următoarele
aspecte trebuie avute în vedere:
 Implicarea activa a diriginţilor în combaterea absenteismului, a delicventei si a actelor de
indisciplină;
 Consilierea elev-părinte privind creşterea interesului acordat procesului instructiveducativ
si alegerea carierei;
 Realizarea orientării şcolare prin lecţii vizita;
 Consilierea elevilor din clasele a IX-a, profil tehnologic din cadrul Liceului „Dimitrie
Negreanu”;
 Popularizarea ofertei educaţionale în rândul elevilor absolvenţi ai claselor a VIII a prin:
 lansarea oficială a ofertei;
 prezentarea ofertei şcolare în şcolile generale din municipiu şi din localităţile
limitrofe;
 publicitate în mass-media;
 participarea la acţiunea „Târgul Liceelor”;
 actualizarea paginii Web a şcolii;
d) Adaptarea ofertei scolii la nevoile elevilor si cerinţele pieţei muncii. Astfel, activităţile se
vor concentra asupra următoarelor aspecte:
 Elaborarea si implementarea unei proceduri de identificare a cererilor de pe piaţa muncii,
inclusiv a calificărilor nou solicitate si a calificărilor nesolicitate;
 Elaborarea planului de şcolarizare în corelaţie cu cererile pieţei muncii;
 Organizarea unei sesiuni de informare privind abilităţile cheie pentru agenţi economici
parteneri;
 Întocmirea planului operaţional pentru activitatea de tranziţie de la şcoala la locul de
muncă;
 Constituirea unor echipe mixte şcoala-agent economic, scoală – universităţi pentru
înregistrarea si urmărirea situaţiei absolvenţilor scolii timp de 1 an după angajare sau după
admitere în învăţământul superior;
e) Implicarea activă a agenţilor economici, părinţilor, instituţiilor si autorităţilor locale în
formarea profesională a elevilor şi a adulţilor. În acest sens, se impun o serie de măsuri,
dintre care:
 Identificarea partenerilor, agenţi economici, pentru a asigura formarea conform ofertei
şcolare;
 Dezbateri cu agenţii economici pe următoarele teme:
 unităţi de competenţă prevăzute în Standardele de Pregătire Profesionale;
 elaborare si adaptare CDL la condiţiile locale;
 efectuarea instruirii practice a elevilor în cadrul unităţilor partenere;
 organizarea de lecţii tip „vizită didactică” pentru continua informare privind
modernizarea si retehnologizarea unităţilor economice;
 susţinerea scolii cu sponsorizări financiare si materiale;
 acordarea de burse pentru elevii cu rezultate deosebite ;
 Organizarea acţiunilor cu caracter extraşcolar în parteneriat cu instituţii si
organizaţii locale pe teme de: sănătate, cultură, drepturi ale copilului, ecologie,
protecţia mediului;
f) Implicarea în activitatea de cooperare europeană și dezvoltarea de parteneriate cu
școli din țări europene.
 Realizarea de parteneriate cu școli din țări europene;
 Monitorizarea proiectelor aflate în derulare;
 Implicarea şcolii în realizarea de proiecte în calitate de solicitant sau partener;
4. MODALITĂŢI DE IMPLEMENTARE A STRATEGIEI DE EVALUARE A
CALITĂŢII
Asigurarea calităţii în învăţământul profesional şi tehnic se realizează atât la nivel de sistem,
cât si la nivel de furnizor şi se bazează pe Cadrul Naţional de Asigurare a Calităţii (CNAC).
CNAC este dezvoltat în conformitate cu Cadrul Comun European de Asigurare a Calităţii
(CCAC) pentru educaţie si formare profesionala si implica:
 autoevaluarea
 monitorizarea internă
 monitorizarea externă
 inspecţia de validare a raportului de autoevaluare
Asigurarea calităţii în învăţământul profesional şi tehnic presupune parcurgerea unui ciclu
al calităţii, având următoarele etape principale:
1. Elaborarea documentelor proiective Planul de Dezvoltare Instituţionala (PDI), Planului
de Acţiune al Scolii (PAS) si aprobarea de către Consiliul de Administraţie al unităţii; acest
document răspunde în termeni de dezvoltare instituţionala priorităţilor regionale si locale si
stabileşte priorităţile scolii, cu precizarea obiectivelor propuse, a acţiunilor prin care se vor atinge
aceste obiective si cu stabilirea de termene si responsabilităţi pentru fiecare acţiune;
2. Monitorizarea internă coordonata de Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calităţii
din şcoala, prin care se urmăreşte daca acţiunile propuse în PDI si PAS se desfăşoară conform
calendarului propus, cu asumarea responsabilităţilor stabilite si se evaluează procesul instructiv –
educativ prin asistente la ore. Monitorizarea internă permite identificarea imediată a dificultăţilor
cu care se confruntă şcoala în atingerea obiectivelor stabilite sau care apar în procesul didactic
curent la clasă și identificarea unor soluţii adecvate;
3. Elaborarea planului de îmbunătăţire a calităţii, parte din PAS, de către Comisia pentru
Evaluarea si Asigurarea Calităţii.
Planul de îmbunătăţire se realizează pe baza raportului de evaluare și trebuie să țină cont de
posibilităţile reale ale școlii de a-l îndeplini în anul şcolar următor.
5. Revizuirea Planului de Acţiune al Scolii, în concordanță cu planul de îmbunătăţire a
calităţii. Comisia pentru Evaluarea si Asigurarea Calităţii îşi propune în cadrul Metodologiei de
Evaluare a Calităţii Educaţiei:
A. În domeniul planificării calităţii:
 să stabilească măsuri pentru consolidarea culturii calităţii;
 să creeze baze de date si cunoştinţe în domeniul asigurării calităţii care sa permită
autoevaluarea internă;
 să identifice obiectivele calităţii si factorii critici de succes;
 să identifice nevoile elevilor, angajaţilor, comunităţii, ale propriului personal didactic
și administrativ.
B. În domeniul controlului calităţii:
 să elaboreze metodologii de evaluare a activităţilor conform criteriilor si practicilor
europene în domeniul calităţii;
 să analizeze si sa evalueze performantele actuale;
 să verifice si sa evalueze programele de învăţământ;
 să interpreteze rezultatele (performanţele), respectiv sa stabilească abaterile de la
standardele predeterminate;
 să identifice oportunităţile pentru acţiuni corective etc.;
 să coordoneze analizele în domeniul asigurării calităţii.
C. În domeniul îmbunătăţirii calităţii:
 să evidenţieze necesitatea de îmbunătăţire;
 să asigure implementarea strategiei si politicilor pentru îmbunătăţirea continuă a
calităţii proceselor de predare si învăţare;
 să stabilească si sa iniţieze acţiuni corective si preventive;
 să asigure feed-back-ul din partea elevilor;
 să asigure feed-back-ul din partea angajatorilor;
 să propună evaluări interne si evaluări externe;
 să publice materiale privind asigurarea calităţii;
 să prezinte recomandări privind asigurarea calităţii.
6. MODALITĂŢI ŞI PROCEDURI DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A
CALITĂŢII
Avându-se în vedere descriptorii de performanță din raportul de evaluare internă, în cadrul
managementului calităţii îmbunătăţirea calităţii se face prin:
 evaluări periodice – întruniri lunare ale membrilor comisiei şi analiza activităţilor
comisiei în perioada anterioară desfăşurării întâlnirii;
 evaluare finală prin elaborarea RAEI;
 elaborarea Planurilor de îmbunătăţire conform metodologiei si avându-se în vedere
punctele slabe care reies din raportul de evaluare internă;
 elaborarea şi aplicarea periodică de chestionare care vizează activităţile membrilor
personalului pentru asigurarea calităţii în învăţământ;
Planul de îmbunătăţire elaborat este aplicat prin îndeplinirea acţiunilor precizate referitoare la
punctele slabe din planul de îmbunătăţire si respectarea termenelor limită de desfășurare a acțiunilor.

Responsabil CEAC,
Prof. Axinie Alina